artikkelit
hifiharrastaja:
Arto Lode
Julkaistu:
Hifimaailma 5/2013
Musiikin synnyttämä kokemus kumpuaa ihmisen biologiasta (aivojen rakenne), opituista
kokemuksista (syntyneet mieltymykset) ja kiinnostuksesta perehtyä ilmiöön (motivaatio). Ja eikö tästä voisi päätellä, että musiikin kokeminen on pikemminkin epäolennaisuuksien karsimista
mielestä ja ajatusten fokusointia mieltä tyynnyttävään
26
asiaan kuin sellaisten keinojen epätoivoista etsimistä,
joilla kokemusta voitaisiin entisestään parantaa?
Jotenkin tähän tapaan Arto Lode voisi perustella lähestymistapaansa hifiharrastukseen, jos sitä häneltä
tiedusteltaisiin. Se on
parhaimmillaan hengen ja kehon hyvinvointia.
Eräänlaista korvikemeditaatiota.
EIKÖ kaipuu musiikkiin ja taiteeseen ylipäätään ole
meissä kaikissa, ei niinkään välttämättömänä tarpeena tai elossa säilymisen kannalta, vaan peri-inhimillisenä kiinnostuksen kohteena. Ja eikö siitä seuraa,
että musiikille ja taiteelle on hyvä antaa mahdollisimman hyvät puitteet toteutua ihmisen elämässä?
Eikö myös voisi sanoa, että puitteet ovat ihanteelliset silloin, kun musiikin kokemiselle on mahdollisimman vähän häiritseviä esteitä, silloin kun kuuntelijalla
on rikkomattoman yhteys kuuntelemansa musiikin
kanssa. hifiharrastaja
Arto Lode
Teksti ja kuvat: Kari Nevalainen
Hyvää ääntä ja oloa
Arto Lodelle hifiharrastus ei ole pelkkää
tekniikkaa tai edes musiikin kuuntelua. Hyvin nopeasti sisäistin ajatuksen että musiikki ja taide kuuluvat
erottamattomasti laadukkaaseen elämään?, Arto kuvailee lapsuuden kodin merkitystä.
Jo siis varhain Arto sai korvilleen paljon musiikkia
purtavaksi, sekä klassista että jazzia, ei välttämättä. Lisäksi hän
saattaisi korostaa, että miellyttävä kuuntelukokemus
vaikuttanee myönteisesti myös yksilön henkiseen ja
fyysiseen hyvinvointiin.
?Kasvoin perheessä, jossa musiikki ja taide olivat
läsnä luonnollisena osana arkitodellisuutta, eikä vähiten siksi että isäni oli muusikko, basisti
Vieläkään Arto ei kuuntele musiikkia taustalla esimerkiksi
radiosta: ?taustamelu on saastetta?.
Arton kiinnostus äänentoistoon ei siis lähtenyt tekniikasta vaan tietynlaisesta suhtautumisesta musiikkiin. Tajusin pian että musiikin kuuntelu antaa
paljon enemmän, kun siihen keskittyy tosissaan. SMG:t
korvasi samoin USAsta hankitut Magnepan 2.5R:t.
Nämä olivat hänellä pitkään. Itse asiassa hän ei ole koskaan ollut, eikä edelleenkään pidä itseään minään tekniikkafriikkinä, vaikka voikin olla kiinnostunut, mitä laitteen sisällä on.
Mutta vain pinnalta. Armeijasta
päästyään hän oli seuraavana päivänä kaverinsa kanssa lentokoneessa matkalla New Yorkiin toisia kavereita tapaamaan. ?, Arto muistelee. ?Pidän yhtenäisestä äänestä riippumatta tavasta, jolla se tuotetaan.
Paneelit ovat aina olleet tässä suhteessa mielestäni päteviä, mutta jossakin vaiheessa aloin kyllästyä paneelien avaraan ja paikalleen naulittuun ääneen ja äänikuvaan.?
Vaikka laitetelineestä löytyy Esotericin cd-soitin,
Tactin Millennium-digivahvistin ja muita kaikilla kriteereillä korkealaatuisia laitteita, Arto korostaa, että
hänellä on aina ollut hankinnoissa jokin rahallinen
tolkku. Niitä hän sitten
muistelee soittaneensa NADin budjettivahvistimella ja
CDP?101:llä.
Nyt Artolla on menossa neljännet Magnet. Ensimmäisenä muistikuvanaan hän mainitsee Fergusonin 4-kanavavahvistimen.
?Aloin arvostaa, että musiikki kuulostaa laadukkaalta, ja että musiikinkuuntelulle oli annettu asianmukaiset tekniset puitteet. Mieleen juurtui ajatus, että äänentoisto ei saisi ainakaan pilata musiikkinautintoa?, Arto
pohtii nyt. Isällä, joka ei vapaalla ajallaan aina ehtinyt
paljon kuunnella musiikkia, Arto muistelee olleen Thorensin levysoittimen ja muita laitteita Luxmanilta, Revoxilta, KEFiltä, B&W:ltä ja Sansuilta.
Kotoaan Arto oppi myös, että laadukkaaseen musiikin kuunteluun kuuluu ?keskittyneen kuuntelun jalo
taito?. Vaihe päättyi Magnepanin MG12-kaiuttimiin. ?InnerSoundit ovat aika suuntaavat, niissä tuntuu olevan
paljon ylä- ja alapäätä, mutta keskialueen analyyttinen
armottomuus ei ole palvellut kuin hyvillä äänitteillä.?
Sitten Artolle siunaantui lähes sattumalta tilaisuus
kokeilla dynaamisia kaiuttimia. Tästä
varmaan johtui, että jo varhaisessa vaiheessa opin
analysoimaan kuuntelemaani ja kuulemaani.. Nyt rivissä kahden muun kaiuttimen kanssa seisovat Magnepan 1.7:t.
InnerSound Eros -staattikaiuttimet Arto hankki,
kun ajatteli saavansa parasta molemmista maailmoista: magnetostaattien äänen aineettomuuden ja dynaamisten bassoelementtien tehon ja voiman. Omassa huoneessa odotti ckasetteja, lp-levyjä, ja niitä soittamassa Lencon kasettisoitin ja Lencon levysoitin. Hifikärpäsen purema, vielä lukiolainen Arto menossa kaverinsa kanssa Liisankadulle Gradientteja kuuntelemaan. Tuolta matkalta ei vielä jäänyt käteen
muuta kuin muutamia hifiputiikkien osoitteita, mutta
jo seuraava Amerikan-matka poiki läpimurron: Arto
löysi Magnepanit.
?Magnepanit avasivat äänikuvan niin erilaisella tavalla kuin mitä olin aikaisemmin kuullut. Kuitenkin: ?Olen huomannut, että, kun kuulokekuuntelussa saavuttaa tietyn laatutason, sen ylittävä taso ei
ole enää samalla tavalla kiinnostavaa kuin ehkä
27. Tuli tunne,
että tältä musiikin pitää kuulostaa . Vastoin ennakkokäsityksiä Hyperion HPS-968:t soivatkin varsin mainiosti,
etenkin kuulemma Jonte Knifin Awara-hybridipäätevahvistimella (Hifimaailma 10/2011). Tuonaikaisista laitteista
Arto muistelee lämmöllä ainakin Coplandin CTA-401
-putkivahvistinta ja jotakin Marantzin cd-soitinta
myös.
2.5R:n rikkouduttua alkoi kokeilujen sarja: Dynaudio
52SE -jalustakaiutin, Gradient Revolutionit, Infinity8.2
Kappa jne. Useimmat hankinnat ovat käytettyjä.
Innokkaalle maailmanmatkaajalle (esimerkiksi lukuisat sukellus-, kulttuuri- ja vaellusmatkat) tavaraa
on kertynyt myös reissuilta. Suomeen lähtivät rahtikuljetuksella opiskelijabudjettiin jotenkin vielä mahtuvat SMG:t. Enemmän hänelle tuottaa tyydytystä arvioida tekniikkaa laajemmasta perspektiivistä,
?että joku on pannut niin ja niin paljon energiaa ja
unelmiaan ja tahtoaan johonkin laitteeseen, että ääni
olisi sellainen ja sellainen?.
Toinen näytös: Se tavallinen tarina
Aloitetaan alusta. hifiharrastaja
super-mega-hyper-hifi-laitteista mutta kohtalaisista
kuunteluvälineistä kuitenkin. ?Musiikkia kuunneltiin kuuntelemalla ja keskittymällä. Myöhemmin ensimmäisillä kesätyörahoilla Arto hankki Sony CDP-101:n.
Kaiuttimet olivat kotimaiset AAD:t.
Into kiihtyi, kun Arto muutti kotoa pois. Esimerkiksi Classic No.
18 -cd-soitin löytyi Kiinasta Arton tavattua saksalaisen harrastajan, joka oli varta vasten tullut hakemaan
itselleen tämän paljon kehutun soittimen. Arton piti
saada myös.
Kolmista kaiuttimistaan huolimatta Artolle kelpaavat myös kuulokkeet: Audeze LCD2 ja AKG 701
Ja mitä
enemmän hyvänolontilaa on aivoissa, sitä enemmän
se heijastuu myös kehoon.
Hifiharrastuksessa kaikki ei aina ole näin ihanteellista. Ihminen on pitkälle halujensa orja ja ensimmäisenä tietysti hakeutuu niiden asioiden pariin, joista
tietää saavansa valmiiksi ohjelmoitua mielihyvää. Yksi hifiharrastuksen eduista on, että sen kautta ei tarvitse olla sosiaalinen ellei erikseen niin halua. Mutta jos tasapainoa ei ole, ja harvoin on, silloin omalle haluelämän ongelmista juontuvalle tyytymättömyydelle haetaan korvikkeita muualta, kuten
energian voimakkaasta kanavoinnista laitekokeiluihin. Kaapeleilla on
Artolle väliä, mutta
kohtuudella.
2. Hyvin kuului. Hifilaitteissa voi olla paljon tällaista valmiiksi ohjelmoitua mielihyvää.
Niin kauan kuin ihminen on tasapainossa elämänsä
kanssa, eikä halumaailma liiaksi horjuta tasapainoa,
aktiivinen musiikin kuuntelu ja laiteharrastaminen
tuskin ovat ongelma. Vanhassa kiinalaisessa perinteessä meridiaanien pisteitä kutsutaankin
?energiavärähtelijöiksi?.?
Arto kuvailee, miten erilaiset rytmit
ovat ihmiseen sisään rakennettuja kuten
sydämen syke, selkäydinnesteen kierto ja
hermoston impulssit. Akupunktioneulat
laitettiin meridiaanin alku- ja loppupäihin. Äänenlaatu on hyvä, kun ääneen ei kiinnitä mitään huomiota.
?Kun tarpeeksi kuuntelee musiikkia keskittyneesti,
musiikista tulee mielelle alitajuinen lepopaikka, tuttu
turvallinen kiintopiste, positiivisten mielleyhtymien
lujittuma. Voisin aivan
m
hyvin kuunnella kuulokkeitani pelkästään
Musical Fidelityn V-canilla ja olla tyytyväinen?, toteaa Arto. Lähtökohtaisesti kyse on siis iloa
tuottavasta harrastuksesta!?
?Kiinalaisen lääketieteen opettajani teki aikoinaan akupunktiokokeilun. Siinä on
samoja elementtejä kuin meditaatiossa, mutta se ei
ole yhtä laadukasta. Toiseen
syötettiin musiikkia ja toisesta päästä vastaanotettiin. Ihminen on toiminnallisesti rytminen olio, ja ehkä siksi
musiikin rytmisyys saa meissä aikaan hyviä värähtelyjä.
?Ei ehkä ole sattumaa, että maailman
erilaiset vanhat shamanistiset perinteet toisistaan tietämättä - kaikki käyttivät rytmiä
ja ääniä parannusrituaaleissaan.?
Laitteisto
? Äänilähteet:
Esoteric SA-50 cd-soitin, Classic nro: 18.0 cd-soitin
? Esivahvistimet:
TACT RCS 2.0, Esoteric cd-soittimen esivahvistin
? Integroidut vahvistimet:
TACT Millennium, YBA 201
? Päätevahvistin:
Knif Audio AWARA
? Kaiuttimet:
Hyperion HPS-968, Magnepan MG-1.7 ja InnerSound Eros (aktiivijakosuotimella/bassovahvistimella )
? Subbarit:
Velodyne SPL1000R, XTZ 99W12DSP
? Kuulokkeet:
Audeze LCD2, AKG 701
? Kuulokevahvistimet:
Ming Da MC34-B, Musical Fidelity V-can
? Välijohdot:
Acoustic Revive RCA-1.OPA, Van Damme XKE, Quad microphone cable,
Nordost RedDawn, Ensemble Gigaflux -digipiuha
? Kaiutinkaapelit:
Kimber Kable HTC8 ja HTC4, Consonance Joplin, Ortofon SPK-3900Q Silver
? Virtajohdot:
Wireworld, Merlin, Burmester, Clearer Audio
? Virrankäsittely:
PS-Audio, Noise Harvester, Duet, Quintet Power Center
? Huonekorjaus:
Anti-Mode 2.0 Dual Core
Joitakin levyjä, jotka Arton mukaan kestävät
audiofiilistä kuuntelua pitkään ja useasti:
?
?
?
?
?
?
?
Anouar Brahem: The Astounding Eyes of Rita
Al DiMeola: World sinfonia-La Melodia-Live In Milano
John Patitucci: Heart of Bass
The Chick Corea New Trio: Past, Present & Futures
Erik Truffaz: The Mask
Viktoria Tolstoy: White Russian
Mino Cinelu: ei nimeä. ?Samasta syystä en suunnattomasti nauti
käydä isoissa konserteissa. Ylimääräisiin ärsykkeisiin kuuluvat myös sellaiset puutteet äänentoistoketjussa, jotka varastavat huomiota pääasialta. Mieluummin painun vaikka rauhalliselle jazzklubille??
Hifi on henkilökohtaista laatuaikaa,
jolla on myös meditatiivinen puolensa.
Musiikin kuuntelulle on Arton mukaan
olennaista, että mieli ei harhaile vaan
kiinnittyy yhteen asiaan, että kuuntelija
kykenee sulkemaan aivoistaan ylimääräisten ärsykkeiden aiheuttaman kohinan
ja mölyn. Digikorjain, digisoitin, digiesivahvistin ja digivahvistin.
kuitenkin saada samanlaisia kvaliteetteja elämään, eikä korviketoiminta haittaa niin kauan kuin siitä ei ole haittaa lähiympäristölle.?
Arton mukaan asiaa voi myös ajatella
myönteisesti: keskittynyt musiikinkuuntelu tarjoaa eväitä itse kunkin vahvemmalle taide-elämälle. Kun yksi halu on tyydytetty, aivot kehittävät uuden halun kohteen.
?Hifiharrastus voi olla hyvin laitekeskeistä tai sitten
tarjota musiikin/äänen ?minimeditaatiota?.. Hektisessä arjessa hifistä voi
28
2
1. ?Tässä harrastuksessa on varmasti osa sitä, että ihminen
haluaa saattaa itsensä taiteen, musiikin
äärelle. Kevyet kuulokkeet kelpaavat hänelle myös esimerkiksi ulkoillessa, matkoilla ja kuntosalilla.
Kolmas näytös:
Ääni meissä itsessämme
?Mitä pidemmälle laiterumbassa pääsee,
sitä vähemmän kiinnostaa enää, mikä ahtaassa äänimielessä on oikein tai väärin,
vaan mikä antaa eniten hyviä fiiliksiä?.
Tärkeää Artolle on, että kuuntelu on privaatti
hetki. Ja kun mielellä on jokin valmiiksi myönteinen fokus, mihin se voi palautua, kaikki ylimääräinen mielestä hälvenee ja ihminen rauhoittuu. Ihmiset ympärillä
pikemminkin häiritsevät. voi
käyttää tällä tavoin mielen rauhoittamiseen.. ?Ehkä niitä ei tarvittaisi lainkaan.. hifiharrastaja
Arto Lode
1
uiden laiteryhmien kohdalla. Musiikkia, kuin myös linnun laulua, meren kohinaa jne